FogStoneIsle

Autor

Cignition

Platforma

PC (prohlížeč)

Cena

zdarma (po registraci)

Třída/Věk

od 5. třídy ZŠ

Tematické zaměření

zlomky – ekvivalentní zlomky, sčítání, odčítání, násobení, dělení zlomků, poměr



Princip

Herním prostředím je přírodní krajina, kterou je možné osídlit – postavit v ní různé typy staveb. Každý typ stavebních aktivit rozvíjí práci se zlomky. Postup ve hře je ukládán a dochází k postupnému pokroku v obtížnosti v rámci celého prostředí. Při prvním pokusu o postavení jednotlivých objektů je spuštěn tutoriál a nápověda (většinou nejde přeskočit). Někdy se nápověda spustí i ve známém prostředí ale při přechodu k vyšší náročnosti. Za nové stavby dostane hráč platidlo – shells, za které může později dokoupit lepší vybavení nebo nadstandardní volby pro stavbu objektů.

Úvodem do zlomků je aktivita Sawmill – pila (cirkulárka). Zde je potřeba označit na kulatině úsek dané délky, nebo ji rozdělit na několik stejných dílů.

Nejjednodušší a jednorázovou stavbou je studna (well). Na hromadě karet je jich několik aktivních. Z nich je potřeba vybrat dvojice, které označují stejné množství (equivalent fractions), procvičuje se tedy převedení zlomků na základní tvar nebo stejného jmenovatele.

Základní stavbou je dům (house). Aktivity k postavení domu jsou zaměřené na sčítání zlomků. Do řádků pevné délky je potřeba umístit celkem tři sčítance ve tvaru zlomku, které je vyplní. Hráč určuje první a poslední sčítanec. Za hotové řádky dostane dům vrstvy cihel a je možné spustit bonusovou loterii, ve které lze vyhrát další cihly. S domem po postavení lze dělat další věci – přidat komín, jít dovnitř nebo z něj udělat továrnu.

Přidání komínu (chimney) k budově – hledání dvojic ekvivalentních zlomků.

Uvnitř budovy lze dekorovat zdi – tapetovat vyznačená místa tapetami, které jsou různých rozměrů a je potřeba je spojit nebo oříznout a spočítat, kolik zbyde – sčítání a odčítání desetinných čísel a zlomků. Občas je přidán časový tlak v podobě vírů a zlomyslných potvůrek, které je potřeba překrýt co nejrychleji. Pokud vír není včas zakryt, vyleze z něj chobotnicovitá houba, která se pohybuje a ničí již hotové tapety.

K proměně na továrnu je potřeba mít budovu větší velikosti. Cílem továrny je vytvořit výrobní linku, které vyprodukuje zadaný počet produktů na základě daného poměru vstupních surovin. Při prvním pokusu o továrnu je spuštěn interaktivní tutoriál, kde se hráč naučí linku sestavit. Základními kusy jsou produkční jednotky vstupních výrobků, posunovací pásy, mixovač a konečný sběrný kontejner. Počty použitých prvků musí být ve shodě se zadaným poměrem surovin k výrobě chtěného výstupu.

Další stavbou je farma – zemědělský záhon. Na něm probíhá bitva hráčových rostlin proti pleveli protivníka (počítač). Záhon je čtverec, uprostřed každé strany je kohout s vodou. Na začátku hry jsou u některých kohoutů zasazeny rostliny nebo plevel. Před každým kolem je čtverec rozdělen na obdélníkovou síť, rozměry jednotlivých dílků jsou viditelné. V síti je potřeba vyznačit obdélníkové pole (obsahující i více základních políček), které chceme zalít vodou. Vody máme k dispozici omezené množství, takže je potřeba odhadnout, jak velký kus můžeme označit – zde najde uplatnění násobení zlomků a desetinných čísel. Po zalití rostlina získává sílu a/nebo vytváří odnože. Tahy se střídají s protivníkem/počítačem. Když se potká rostlina s plevelem, strhne se mezi nimi boj a zvítězí silnější. Kus poražené rostliny je zničen – odumře. Cílem je zničit plevel a obsadit záhon naší rostlinou.

Poslední stavbou je ranč. Ranč je kruhovitá oblast, ve které se pohybují (kutálejí) králíci a kterou je potřeba obehnat plotem dřív, než králíci utečou (když uteče třetí králík, hra končí neúspěchem – ranč není vybudován). Tvorba kousku plotu zahrnuje vyznačení délky (povolená délka je závislá na zásobách materiálu, který je k dispozici a během hry lineárně narůstá) a poté vyskládání části plotu zvolené délky menšími díly velikosti zlomků. Je potřeba vypočítat výsledek dělení zlomkem, které je následně vizualizováno na vytvoření plotku.

Hra má velký potenciál, stálo by za to mít ji přeloženou do češtiny. Nevýhodou je to, že v některých okamžicích vnucená nápověda nejde přeskočit a je docela obsáhlá. Druhou nevýhodou je velká závislost na angličtině (právě během tutoriálů a nápověd).