Autor
Mathematics in Education and Industry
Platforma
mobilní zařízení (Android, Apple)
Cena
zdarma
Třída/Věk
od 5. třídy
Tematické zaměření
rozklad čísla na součin, strategické uvažování
![](https://matematickedigihry.cz/wp-content/uploads/2023/04/Factris_01_postcard-1024x547.jpg)
Princip
Factris je hra, která nejen názvem připomíná herní klasiku, Tetris. Základní myšlenka Tetrisu je taková, že hra hráči přiřadí blok čtverečků, který lze otočit a pustit na hromadu bloků pod ním. Kdykoli je dokončena 10dílná linie napříč hrací plochou, řada zmizí a vše klesne; za odstranění několika řádků najednou je bonus. Když se bloky nahromadí příliš vysoko, hra je u konce.
Factris přebírá koncept odstraňování plných řádků (linií) a dává mu aritmetický základ: místo házení různě tvarovaných bloků hra nabízí obdélníky konkrétní velikosti – cokoliv od 4 do 16, ale také monstra 18, 20 a 24. Místo otáčení bloků je lze přeskupit do libovolné dvojice faktorů. 6-blok, například, může být použit jako horizontální 6 × 1, plochý 3 × 2, vyšší 2 × 3 nebo vertikální 1 × 6. Prvočísla mají samozřejmě pouze dvě možné konfigurace; 24 má naproti tomu osm možností, jak klesnout (alespoň v zásadě – v praxi není možné ani 1 × 24, ani 24 × 1). Faktorizace ve hře naostro lze provádět pouze jedním směrem – bloky začínají co nejvíce naplocho a postupně se zvyšují, jak se mění jejich rozměry. Tréninkový mód umožňuje obousměrnou změnu rozměrů.
V boční liště jde vidět dalších pět kusů, které budou ve hře, což umožňuje určitou míru plánování. Herní plán je 16 čtverců široký a 16 čtverců vysoký. Jedna hra trvá 5 minut, během kterých se hráč snaží dosáhnout co nejvyššího skóre. K tomu je motivován zveřejněným žebříčkem nejlepších výkonů dne i celkových rekordů. Když zmizí více řad zaráz, bodové ohodnocení razantně vzrůstá.