Factris

Autor

Mathematics in Education and Industry

Platforma

mobilní zařízení (Android, Apple)

Cena

zdarma

Třída/Věk

od 5. třídy

Tematické zaměření

rozklad čísla na součin, strategické uvažování



Princip

Factris je hra, která nejen názvem připomíná herní klasiku, Tetris. Základní myšlenka Tetrisu je taková, že hra hráči přiřadí blok čtverečků, který lze otočit a pustit na hromadu bloků pod ním. Kdykoli je dokončena 10dílná linie napříč hrací plochou, řada zmizí a vše klesne; za odstranění několika řádků najednou je bonus. Když se bloky nahromadí příliš vysoko, hra je u konce.

Factris přebírá koncept odstraňování plných řádků (linií) a dává mu aritmetický základ: místo házení různě tvarovaných bloků hra nabízí obdélníky konkrétní velikosti – cokoliv od 4 do 16, ale také monstra 18, 20 a 24. Místo otáčení bloků je lze přeskupit do libovolné dvojice faktorů. 6-blok, například, může být použit jako horizontální 6 × 1, plochý 3 × 2, vyšší 2 × 3 nebo vertikální 1 × 6. Prvočísla mají samozřejmě pouze dvě možné konfigurace; 24 má naproti tomu osm možností, jak klesnout (alespoň v zásadě – v praxi není možné ani 1 × 24, ani 24 × 1). Faktorizace ve hře naostro lze provádět pouze jedním směrem – bloky začínají co nejvíce naplocho a postupně se zvyšují, jak se mění jejich rozměry. Tréninkový mód umožňuje obousměrnou změnu rozměrů.

V boční liště jde vidět dalších pět kusů, které budou ve hře, což umožňuje určitou míru plánování. Herní plán je 16 čtverců široký a 16 čtverců vysoký. Jedna hra trvá 5 minut, během kterých se hráč snaží dosáhnout co nejvyššího skóre. K tomu je motivován zveřejněným žebříčkem nejlepších výkonů dne i celkových rekordů. Když zmizí více řad zaráz, bodové ohodnocení razantně vzrůstá.